Historia

W 1973 roku został zaprezentowany pierwszy model Volkswagena Passata oznaczony symbolem B1. Został zbudowany na płycie podłogowej Audi 80, a umieszczony wzdłużnie silnik napędzał koła przedniej osi. Nabywcy mieli do wyboru cztery jednostki napędowe, w tym trzy benzynowe o mocy 1.3, 1.5 i 1.6 litra oraz jeden diesla o pojemności 1.5 l. Model ten oferował kilka wersji nadwozia: 2 i 5-drzwiowego sedana, 3 i 5-drzwiowego liftbacka a później również 5-drzwiowe kombi.

Volkswagen Passat B1 kombi po faceliftingu Jego produkcję zakończono w 1980 roku, a zastąpił go Passat B2. Dwa lata później zaprezentowano nowego, trójbryłowego sedana, który nazwano Santana. W niemieckich fabrykach produkowano Santanę na rynek Stanów Zjednoczonych pod nazwą Quantum. Był to samochód specjalnie przygotowany zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie USA. Wyposażono go w prędkościomierz ze skalą w milach, wydłużone zderzaki, 3-biegową automatyczną skrzynię biegów oraz przygotowano miejsce na kwadratową tablicę rejestracyjną. Model ten otrzymał również bardzo bogate wyposażenie, na które składał się m.in. szyberdach, tempomat, zagłówki tylnych siedzeń, klimatyzacja. Cztery lata od rozpoczęcia produkcji B2 powstał pierwszy Passat z napędem na wszystkie cztery koła nazwany Syncro. Passat B2 oferował, w porównaniu do swojego poprzednika, wiele wersji silnikowych, na które składało się aż siedem benzyniaków i dwa diesle. Kryzys naftowy w latach osiemdziesiątych zmusił producenta do wyposażenia auta w pakiet Formel E, który miał minimalizować zużyciePassat Santana paliwa poprzez zestaw wskaźników spalania, które wskazywały najbardziej ekonomiczną jazdę oraz system start-stop. Podczas postoju w korku czy na światłach można było zatrzymać silnik przyciskiem stop. Jego ponowne uruchomienie następowało po naciśnięciu pedału sprzęgła i gazu lub po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Formel E był wyposażeniem opcjonalnym.

1988 rok to data prezentacji Volkswagena Passata B3 na targach w Genewie. Wprowadzono tu poprzeczne ustawienie silnika a samochód był produkowany jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi. Do 1990 roku wyprodukowano aż pięć milionów egzemplarzy tego samochodu i do dziś można go spotkać na naszych drogach.