Passat B5 to bardzo popularny i chętnie kupowany samochód, dlatego trudno jest znaleźć zadbany egzemplarz z małym przebiegiem i bezwypadkowy. Jednak po przeczytaniu tego krótkiego artykułu dowiesz się na co zwrócić szczególną uwagę przed jego zakupem.
A więc zanim przystąpimy do oględzin konkretnego modelu upewnijmy się czy sprzedający posiada komplet niezbędnych dokumentów. Jeżeli auto sprowadzone jest z zagranicy warto poprosić o numer VIN by w ten sposób móc zweryfikować historię pojazdu. Różnice w grubości lakieru na poszczególnych częściach karoserii można wytłumaczyć obcierkami powstałymi podczas parkowania, jest to rzecz normalna i nie powinna ona dyskwalifikować samochodu. Lepiej zwrócić uwagę na stan podłogi, czy jest równa na całej powierzchni i nie była szpachlowana. Przy czym niewielkie wgniecenia przy przednich fotelach mogą w tym modelu występować i być spowodowane przygięciem tego elementu spowodowanym np. zjazdem z wysokiego krawężnika. Sprawdźmy czy wszystkie szyby są oryginalne, czy wszystkie drzwi zamykają się jednakowo. Jeśli otwierając drzwi lampki sufitowe się nie zapalają może to być przyczyną zużytych krańcówek w drzwiach, ich wymiana jest kosztowna, szczególnie w przypadku przednich drzwi. Warto także kilka razy sprawdzić moduł centralnego zamka otwierając i zamykając drzwi. Kolejnym lecz nie aż tak kosztownym problemem jest mikrowyłącznik świateł stopu, dlatego naciśnijmy kilka razy na pedał hamulca i sprawdźmy czy wszystkie światła świecą. Podczas jazdy próbnej sprawdźmy stan zawieszenia. Wymiana wielowahaczowego zawieszenia w Passatach jest kosztowne. Słuchajmy dokładnie czy nic w nim nie pika ani nie stuka. Przyśpieszmy trochę a następnie gwałtownie zahamujmy, uprzednio puszczając koło kierownicy aby sprawdzić czy auto nie ściąga na którąś stronę. Jeśli pojazd wyposażony jest w system ABS powinien on się uaktywnić przy gwałtownym hamowaniu. Zajrzyjmy do komory silnika. Sama jednostka napędowa powinna być brudna, wtedy widać wszelkie wycieki oleju, świeżo umyty silnik może wskazywać, że ktoś coś chciał ukryć. Posłuchajmy jego pracy na biegu jałowym i na nieco wyższych obrotach. Powinien pracować równo a wszelkie zaburzenia jego pracy czy stuki muszą zwrócić naszą uwagę. W przypadku silników diesla niepokojący powinien być niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Na końcu sprawdzamy działanie wszystkich mechanizmów w kabinie pasażerskiej (klimatyzacja, ogrzewanie, przełączniki świateł wycieraczek, itd.).
Pamiętajmy by zakupu samochodu nie dokonywać pospiesznie. Taki pośpiech może nas bowiem sporo kosztować w późniejszym czasie, dlatego jeśli cokolwiek wzbudzi nasze podejrzenia lepiej od razu zacząć rozglądać się za innym egzemplarzem.