Każdy system napędowy narażony jest na działanie w ekstremalnych warunkach. Występowanie ogromnego tarcia, wytwarzanie się wysokich temperatur dodatnich mogą uszkodzić jego perfekcyjnie skalibrowane mechanizmy. Wymyślono wiec system chłodzenia, który idealnie chłodzi całość machiny napędowej. Przyjęło się nazywanie tych urządzeń pompami wodnymi. W rzeczywistości obecnie wykorzystuje się specjalistyczne ciecze chłodzące.
Krótko o systemie chłodzenia
Pompa wody w samochodzie jest urządzeniem przeznaczonym do wprawiania w ruch cieczy chłodzącej. Mechanizm opiera się na prostym zastosowaniu napędu z paska rozrządu. Napędza on turbinkę w pompie wodnej, a ta dzięki swojej konstrukcji idealnie wprawia w ciągły ruch ciecz. Ciecz ta wędruje dookoła silnika, efektywnie schładzając go. Powietrze opływające silnik bardzo pomaga w sprawnej termoregulacji i wymianie nadmiaru ciepła.
Pompa wody, kiedy należałoby ją wymienić?
Pompa wody w samochodzie jest mechanizmem bardzo prostym w swym działaniu i budowie. Na całość tego drobnego mechanizmu składa się głównie łożysko, korpus oraz łopatki wirujące. Ponieważ pompa wody jest używana ciągle wraz z używaniem samochodu, ulega ona uszkodzeniom. Dlatego należy często sprawdzać jej przydatność do dalszej pracy oraz ilość płynu chłodniczego. Wbrew niektórym przesądom łożysko nie powinno być dodatkowo smarowane albo uszczelniane w żaden sposób. Może to doprowadzić do zakłócenia prawidłowego działania mechanizmu i jego awarii.
Mimo że współczesne mieszanki chemiczne w płynach chłodniczych świetnie konserwują mechanizm i go naoliwiają, producenci starają się przejść na pompy wodne z wirnikami z tworzywa sztucznego. Wielu konsumentów boi się, że jest to ruch w kierunku zmuszania ich do ciągłych zakupów kolejnych części, które będą uszkadzać się łatwiej niż te metalowe. Producenci z kolei uważają, że to dodatkowa ochrona przed korozją i obniżenie cen całości urządzeń. Miejmy nadzieje, że klienci będą mieli nadal wybór, jaki mechanizm chcą stosować w swoich autach. Polecane pompy wody wyższej jakości nie powinny się psuć. Te tańsze mogą być ofiarą działania potężnego tarcia na łożyska, sił odśrodkowych oraz niskich temperatur. W przypadku wizyty w serwisie poprośmy o sprawdzenie stanu szczelności pompy. Jej trwałość zwykle zawiera się w tej, którą ma układ rozrządu. Więc jeżeli wymieniamy zestaw rozrządu, warto spojrzeć na to, jaki jest stan naszej pompy wodnej. Czy uszkadza ją korozja? Może jest zabrudzona? Odpowiedź na te pytania może dać cenne informacje o stanie układu chłodzenia.