Volkswagen ma powody do świętowania. Amerykański oddział firmy ustanowił nowy rekord Guinnessa w najniższym spalaniu w kategorii aut niehybrydowych. Volkswagen Passat TDI Clean Diesel potrzebował na przejechanie 100 kilometrów wyznaczonej trasy jedynie – uwaga – 3,01 litra oleju napędowego. Jak to możliwe?
Pobicie tego rekordu nie było proste. Aby móc tego dokonać Passat wraz z kierowcą, dziennikarzem motoryzacyjnym Waynem Gerdes przejechał ponad 13 tysięcy kilometrów, pokonując trasę przez wszystkie 48 stanów kontynentalnych. Kierowcy towarzyszył w podróży Bob Winger – inżynier zaangażowany w pracę nad projektami związanymi z energią i ekologią. Cała wyprawa zajęła śmiałkom 17 dni.
Podczas dojazdu do mety okazało się, że auto spaliło łącznie 397 litrów paliwa, co w przeliczeniu na 100 km daje jedynie 3,01 litra. Ten zaskakujący wynik okazał się o blisko 0,5 litra lepszy od poprzedniego. Co ciekawe wynik ten okazał się również lepszy od najlepszego obecnie zarejestrowanego wyniku dla aut z napędem hybrydowym, który również ustanowiony został przez Wayna Gerdes. Jak zatem udało się kierowcy uzyskać tak rewelacyjny wynik?
Kierowca znany jest ze swych upodobać do ekonomiczne jazdy. W jego karierze doszukać się można ponad 100 podobnych rekordów spalania, w różnych samochodach. Stale podkreśla, że każdy kierowca osiągnąć może podobne wyniki stosując się do zasad Eco Drivingu, który z roku na roku zyskuje na popularności. Gerdes przypomina, że należy przewidywać co wydarzy się na drodze w najbliższych sekundach np. czy zmieni się światło na czerwone, dzięki czemu już wcześniej możemy pomyśleć, aby ściągnąć nogę z gazu. Należy też odpowiednio reagować na bieżącą sytuację na drodze. Ściganie się i bezsensowne używanie pedału gazu i gwałtowne hamowania znacząco wpływają na wzrost spalania. Należy zaplanować podróż wcześniej i trzymać się wyznaczonego planu, gdyż nawet niewielkie odchylenia prędkości mogą skutkować dużo większym zużyciem paliwa.
W rekordowym wyniku Volkswagena wspierały takie firmy jak Shell, która dostarczyła paliwa z ultraniską zawartością siarki oraz Continental, dostawca opon PureContact z technologią EcoPlus.
Zaskoczeni? Może więc warto czasem odpuścić i ściągnąć niekiedy zbyt ciężką nogę z pedału gazu?