Części samochodowe przeznaczone do pojazdów wyścigowych to elementy najwyższej klasy, przewyższające niemal pod każdym względem części zwykłych samochodów osobowych. Inżynierowie i projektanci pracujący dla zespołów wyścigowych urzeczywistniają wizje, częstokroć z gatunku science fiction. Pomysłowość wynalazców, wspomagana nowoczesną technologią obliczeniową sięga zenitu. Dotyczy to rozmaitych części samochodowych, w tym również klocków hamulcowych.
Czym różnią się klocki hamulcowe do aut sportowych od tradycyjnych?
Dla laika na pierwszy rzut oka oba egzemplarze nie różnią się niczym. Takie można odnieść pierwsze wrażenie, oglądając dwa egzemplarze części zamiennych z logo tego samego producenta. Elementy wchodzące w skład kompletnego zestawu są identyczne. Podstawą jest moduł z grubej blachy stalowej trasowanej i wyciętej następnie zgodnie z planem, tak by pomieścił je moduł zainstalowany na każdym z kół. Drugi punkt to materiał cierny, który występuje przecież w obu wariantach. Ostatecznie o odmiennym zastosowaniu poszczególnych modeli klocków decydują zatem szczegóły. Najczęściej polecane klocki hamulcowe do aut wyścigowych mają bardziej skomplikowaną budowę poczynając od podstawy nośnej. Ponadto, klocki do zwykłych samochodów osobowych nie przenoszą tak wielkich obciążeń dynamicznych, dlatego blacha połączona z okładzinami jest płaska. Zwykłe hamowanie nie powoduje zerwania płyty ze spieków.
W autach biorących udział w wyścigach hamulec jest używany z pełną mocą i często na maksymalnej prędkości, jaką może rozwinąć bolid. Wytwarza się przy tym wysoka temperatura, rozgrzewająca wszystkie elementy biorące udział w akcji. Zastosowanie jedynie metody klejenia nie byłoby w tym przypadku wystarczającym rozwiązaniem.
Skład masy ceramicznej to kolejny element różnicujący. Wysokiej jakości materiał do produkcji klocków hamulcowych wyczynowych jest poddany prasowaniu z użyciem innych i mocniejszych środków wiążących niż w tradycyjnych klockach. Daje to możliwość poprawnej pracy okładzin w warunkach drastycznie podniesionej temperatury. Klocki nie wykazują spadku skuteczności hamowania w temperaturach sięgających blisko tysiąca stopni Celsjusza.
Zalety korzystania z klasycznych klocków hamulcowych
Klocki uniwersalne, co jest godne podkreślenia, wspomagają komfort jazdy. Podczas hamowania nie wydają nieprzyjemnych dźwięków oraz nie pylą ponad miarę. Natomiast ich zużycie jest proporcjonalne do ilości przejechanych kilometrów. Nie nadwyrężają też stanu technicznego tarczy i zacisków. Przy czym docierają się po przejechaniu zaledwie około stu pięćdziesięciu kilometrów. Długi czas eksploatacji sprawia, że trzeba je zabezpieczać przed korozją.