Bardzo często układ zawieszenia wymaga naprawy lub wymiany poszczególnych elementów. Zazwyczaj wahacze samochodowe połączone są z punktami mocowania w nadwoziu przy pomocy tulei metalowo-gumowych. Ich wymiana teoretycznie nie jest trudna, jednak błędy i niedopatrzenia podczas montażu mogą doprowadzić do ich szybszego zużywania, a tym samym krótszej żywotności. Aby uniknąć tego typu problemów, warto zastosować się do kilku wskazówek.
Przygotowanie do wymiany wahacza
Jeżeli tylko jest to możliwe, naprawę najlepiej wykonywać na podnośniku czterokolumnowym oraz skorzystać z belek poprzecznych, które podtrzymywać będą pojazd. Aby skutecznie unieruchomić samochód, należy przy unoszeniu jednej osi założyć pod koła kliny. Wszystkie wykorzystywane śrubki i nakrętki montażowe muszą być nowe, podobnie jak elementy montażowe mechanizmów blokujących, które przed rozpoczęciem wymiany należy dokładnie skontrolować. Należy również pamiętać, że wszystkie połączenia śrubowe powinny być dokręcane w sposób zalecany przez producenta.
Śrub nie należy natomiast dokręcać, kiedy pojazd jest uniesiony. Gdy samochód zostanie ponownie ustawiony na normalnej wysokości, może to prowadzić do nadmiernego skręcenia i naprężania się tulei. W wyniku tego zawieszenie zostanie dodatkowo obciążone, czego konsekwencją może być przedwczesna awaria tulei oraz ryzyko kolejnego uszkodzenia. Jeżeli wymiana wahacza na jakimkolwiek etapie budzi wątpliwości, przed podjęciem samodzielnych działań montażowych najlepiej sprawdzić wszystkie informacje w instrukcji warsztatowej przygotowanej przez producenta samochodu.
Najczęściej popełniane błędy
Najczęstszym powodem prowadzącym do popełniania błędów podczas wymiany wahacza, jest przede wszystkim nieprawidłowy sposób dokręcania śrub mocujących tuleje metalowo-gumowe. Kiedy są one montowane na uniesionym samochodzie, zamiast zawieszenia obciążone zostają tuleje, przez co mogą tworzyć się zwarcia w elementach gumowych, które w konsekwencji prowadzą do awarii. Jeżeli mocowanie tulei zostanie przeprowadzone w niewłaściwy sposób, może ona podlegać nadmiernemu naprężeniu.
Jeżeli tuleja dokręcana jest na podniesionym zawieszeniu, po opuszczeniu pojazdu może być bardzo napięta. Guma może się odwulkanizować od wewnętrznej tulejki metalowej, przez co bardzo szybko powstają luzy. Powstałe w wyniku nieprawidłowego montażu pęknięcia i rozdarcia elementu gumowego mogą sprawić, że konieczna będzie naprawa wahacza samochodowego. Regenerację najlepiej powierzyć profesjonalistom.